Blog post

Rondreis door Noorwegen en Zweden met een gezin | gastblog | A cup of happiness

4 oktober 2019Marcelina

Nelleke vertelt ons vandaag meer over haar rondreis door Noorwegen en Zweden, want hier is ze in de zomervakantie van 2019 geweest. Benieuwd wat ze heeft gedaan, gezien, beleefd? Of nieuwsgierig of deze landen wel kidsproof zijn om te bezoeken? Lees dan snel verder:

Rondreis Noorwegen en Zweden

Afgelopen zomervakantie heb ik met mijn man en kinderen, 3 weken rondgereisd door Noorwegen en Zweden. De vakantie heb ik zelf gepland en geregeld. Vorig jaar hadden we al rond gereisd door Noorwegen, toen zijn we echt verliefd geworden op het land. Omdat Zweden ons ook heel mooi leek, hebben we nu ook een stukje Zweden gedaan. Ik heb van iedere stop 1 hoogtepunt gepakt, want ik kon wel 20 pagina’s volschrijven over alles hier.

Boot Kiel naar Oslo

We gingen met onze auto op de boot, die ons van Kiel (Duitsland) naar Oslo brengt. ’s Middags om 14 uur vertrekt de boot, en om 10 uur, de volgende morgen meer je aan in Oslo. Op de boot is van alles te doen, winkels, theaterzaal, meerdere eetgelegenheden, zonnedek etc.

Pareltjes

Op weg naar onze 1e stop kwamen we dit pareltje tegen. Een stopplekje waar verder niemand was. Het was hier zo vredig en mooi, een goed begin van Noorwegen. De rest van de reis zijn we er achter gekomen dat er in Noorwegen tientallen van dit soort pareltjes verstopt liggen.

Uitzichtpunt

De volgende dag gaan we al vroeg naar het Stegastein uitzicht punt. Dit is een uitkijkpunt op 650 meter boven het Aurlandsfjord, en 30 meter boven een steile helling. Een smal bergweggetje brengt ons bij dit uitzichtpunt. Het uitzicht is echt adembenemend. Om je heen de fjorden en naar beneden kijkend, het dorpje in het dal.

Gletsjermeer

Onze volgende stop is Loen, we zitten aan dit prachtige blauwe gletsjermeer. Natuurlijk bezoeken we ook de gletsjer, waar al dit water vandaan komt. Ook een duik in het (ijskoude) water kan natuurlijk niet achterblijven.

Skylift

Door problemen met mijn gezondheid kan ik helaas geen bergen meer beklimmen. Maar gelukkig is er hier een skylift waar je bijna op het topje van de berg wordt afgezet. En dan heb je dit soort uitzichten.

Huskytoer

Bij onze volgende stop doen we een huskytoer. Om de beurt mogen we de husky’s mennen. Helaas geen foto’s onder weg genomen, alleen de onderstaande. Maar we gingen door een geweldig natuur gebied heen. Het was koud, rond de 8 graden, maar zo de moeite waard.

_________________________________________________________

Zweden

Vervolgens gaan we de grens over naar Zweden. Deze foto is echt typisch Zweden, overal meren en bossen.

Dalarna paardjes

We bezoeken het plekje Nusnas. Waar de Dalarna paardjes worden gemaakt. Ze worden stuk voor stuk handgemaakt, we konden hier het hele proces zien, vanaf een blok hout, tot aan het geschilderde paardje. Hieronder zie je hoe ze worden geschilderd. Echt een kunst hoe dat gemaakt wordt. Natuurlijk hebben we er 1 meegenomen als souvenir.

Verstopte plekjes

Wij houden er dus van om op vakantie zomaar een plekje in te voeren in de tomtom. En tot nog toe zijn we altijd bij prachtige plekjes uitgekomen. Zo ook deze vakantie, kwamen we hier. Hier was een klein strandje, waar alleen lokale mensen waren, met dit mooie uitzicht.

Spoorfietsen

In Sagen gingen we spoorfietsen. Dit is populair in Zweden. Oude sporen worden hiervoor gebruikt. Dit station werd gerund door Nederlanders. We kwamen langs bossen en meren, door kleine dorpjes heen, waar iedereen even zwaaide, langs prachtige huisjes op afgelegen plekjes aan het meer. Echt een hele leuke ervaring.

Gotenborg

Wij houden eigenlijk niet van grote steden. Vorig jaar waren we 3 dagen in Bergen, Noorwegen geweest, en dat was ons totaal niet bevallen. Te druk, te massaal, teveel toeristen. Maar deze vakantie stapten we in Gotenborg op de boot. Toch besloten om dan 1 nachtje hier te overnachten. Maar we hadden hier wel een paar dagen aan vast willen plakken. Wat een geweldige stad is dit. Prachtige parken, met dieren en wandel en mountainbike paden, mooie architectuur, grote speeltuintjes voor de kinderen.

Ook was er een museum met allemaal opgezette dieren, van een mug tot aan een olifant, van een vogel tot aan een krokodil enz. En de entree was gratis.

Jacuzzi suite

Na deze ene overnachting hoefden we ’s avonds om 17 uur pas op de boot. Dus we hadden nog de hele dag in de stad. We hadden wat om naar uit te kijken, want we hadden een jacuzzi suite geboekt op de boot. Wat een gave ervaring was dat. We werden ontvangen met champagne en ’s avonds vanuit de jacuzzi naar de sterren gekeken. Het was een heerlijke afsluiting van een top vakantie.

Leestip: 3 redenen waarom Praag jouw nieuwe citytrip wordt

Favoriete land?

Noorwegen vind ik echt een aanrader! We zijn echt verliefd op dit land. Die ruwe natuur en achter iedere berg ligt weer iets anders qua natuur. En voor de kinderen is het 1 grote speeltuin.

Zweden is ook mooi, maar weer op een veel andere manier. Zweden is echt heel geschikt voor een vakantie met kinderen. Maar onze voorkeur gaat echt naar Noorwegen. Misschien dat we volgend jaar weer naar Noorwegen gaan.

Mocht je vragen hebben over een vakantie naar Noorwegen, of mooie plekjes willen weten. Stuur me dan gerust een dm op Instagram

Welk land lijkt jou mooi om te bezoeken? Laat het Nelleke en mij weten in de reacties! 🙂 Bedankt voor je leuke reisverslag Nelleke! Ik ben al eerder in Zweden geweest, maar in Noorwegen ben ik maar een dagje geweest. Zo te zien moet ik hoognodig terug om meer te ontdekken van dit prachtige land!

Comments (7)

• Naomi

4 oktober 2019 at 09:28

Wauw, wauw en nog eens wauw. De Scandinavische landen stonden bij mij al op de wishlist en dat blijven ze zeker staan. Prachtig!

Naomi onlangs geplaatst…De opbrengst van een weekje rustMy Profile

• Nelleke

8 oktober 2019 at 19:34

Leuk om te lezen!

• Monique Vos

8 oktober 2019 at 21:44

Noorwegen en Zweden lijken mij ook echt super mooi. Ik heb 2 keer een rondreis gemaakt voor mijn ouders door deze landen. Beide keren erg geslaagd, en ik ben er zelf nog nooit geweest. Toch maar eens doen.
    Monique Vos onlangs geplaatst…De langste unboxing video ooit!My Profile

• Nelleke

9 oktober 2019 at 15:33

Hey Marcelina,
    Ik kan geen reacties hieronder zien. Ik zie wel bij recente reacties dat er op is gereageerd, maar kan geen 1 reactie zien, ook mijn eigen reactie niet meer. Dit heb ik bij andere artikelen van jou ook dat ik geen reacties kan zien, ook mijn eigen reacties niet. Ik dacht ik laat het je even weten, misschien is het makkelijk op te lossen 🙂

• Marcelina

9 oktober 2019 at 16:25

Goed dat je t zegt! Ik ga eens kijken wat er aan de hand is 🙂

• Gabriëlle

10 oktober 2019 at 13:05

Jullie hebben een fantastische vakantie gehad zo te lezen Nelleke. Zelf heb ik in Goteborg gestudeerd en daar kan je inderdaad nog dagen blijven hangen!
    Gabriëlle onlangs geplaatst…Wintersport proof met Protest ski kleding!My Profile

• Britt

23 oktober 2019 at 13:05

Wat een geweldige blog , lekker vrolijk en zeker ook interessant! kom ook eens spieken op http://www.beautyoflifestyle.nl