Blog post

De tien geboden voor niet gelovigen

24 juni 2021Marcelina

Hoe herken je een echte Christen? Aan de kleding? Aan het gedrag? Er is niet echt een voorbeeld te noemen van een ”typische Christen”. Er zijn wel genoeg vooroordelen en gedachtes over christenen. Wat voor alle Christenen hetzelfde is, is dat we proberen te leven naar wat de Bijbel zegt en dan vooral de 10 geboden. Deze tien geboden heeft God doorgegeven aan Mozes en ook al is dat ontzettend lang geleden, wij proberen er nu nog naar te leven. Dat is niet altijd gemakkelijk trouwens ;). Vandaag wil ik graag delen waarom deze tien geboden niet alleen voor christenen zijn, maar voor alle mensen op deze wereld. Het zou de wereld in ieder geval een stukje mooier maken als meer mensen zich aan deze geboden zouden houden. Lees je mee?

Welke tien geboden zijn er?

Ik heb een plaatje opgezocht die het in kindertaal uitlegt.

Plaatje is van HolyHome

Waarom zijn ze voor iedereen geschikt?

Als je niet christelijk bent, dan snap ik dat jij je niet aan het eerste gebod kunt houden. Voor mij is God de enige ware God, maar jij kan daar heel anders over denken. Echter zou je je wel aan de andere 9 geboden kunnen houden. Ik leg uit waarom.

  1. God is de enige ware God
  2. Maak nooit afgodsbeelden: als God al niet bestaat in jouw ogen, hoe zou een beeldje dan wel iets kunnen betekenen voor je? Een beeld kan niet luisteren en geen tekenen geven. Hier zou je je prima aan kunnen houden.
  3. Gebruik Gods Naam nooit verkeerd: de woorden ”oh my God” en ”Jezus” worden onbeperkt ingezet in het dagelijkse leven. Iets wat veel christenen verdrietig maakt. Soms zeggen we er wat van, maar we laten het ook vaak maar zo. Daarnaast wordt er ook veel gevloekt waarbij Gods Naam gebruikt wordt. Door rekening te houden met dat je andere mensen kunt kwetsen met deze woorden, kom je al in de richting van je houden aan het derde gebod. Tenslotte worden alleen de christenen gekwetst met de meeste vloeken, want je hoort nooit iemand ”Oh my allah” of ”Oh my boeddha” roepen bijvoorbeeld.
  4. Houd de sabbat als heilige rustdag: waarom zou je alle 7 dagen van de week druk zijn? Ook als je niet christelijk bent, kun je zondag als rustdag zien. Ik weet dat veel mensen dat al doen ;).
  5. Eer je vader en je moeder: dit kan iedereen! Respect hebben voor je ouders.
  6. Vermoord niemand: ook dit is iets waar iedereen zich aan zou kunnen houden. Voor de meeste mensen een makkelijk gebod.
  7. Als een man en vrouw getrouwd zijn, moeten ze elkaar trouw blijven: ofwel; pleeg geen overspel. Ook dit is een gebod waar ”niet christenen” zich graag aan willen houden (en sommige ook niet). Betekent trouwens niet dat dit nooit gebeurt bij christenen he. Ieder mens heeft zo zijn/haar zwaktes. Maar het zou mooi zijn als het meer mensen lukt om zich hier aan te houden. Scheelt gebroken harten en ruzies.
  8. Steel niet: en dat gaat dus niet alleen over relaties, maar ook over producten, dieren enz. Gewoon niet stelen! Zou moeten lukken šŸ™‚
  9. Lieg niet: dit is een lastige, want liegen gaat zo makkelijk. Al is het maar een leugentje om bestwil. Ik ben een eerlijk persoon, maar ook bij mij slipt er wel eens een leugentje bij in en dat is menselijk denk ik. Toch zou dit ook een prima gebod voor iedereen kunnen zijn.
  10. Wees niet jaloers op wat van een ander is: persoonlijk een moeilijk gebod, want jaloezie gaat bij mij een stuk makkelijker dan een leugentje. Instagram is daarbij niet echt helpend ;). Dit is ook een gebod wat voor iedereen kan zijn, maar het is ook weer een lastig gebod. Ook jaloers zijn is menselijk en gebeurt heel vaak.

Hoe kun je je houden aan de tien geboden?

Wat mij vaak helpt, is dat ik nadenk: is het helpend voor mij of voor een ander als ik dit zeg/denk/doe? Ook bedenk ik me of God er tevreden mee zou zijn. Daarnaast gaan veel geboden ook vanzelf. Natuurlijk heb ik ook wel eens ruzie (gehad) met mijn vader/moeder en ook ik heb snoepjes gestolen bij de lokale snoepwinkel, maar dat is ook menselijk. Je kunt nou eenmaal niet perfect zijn en het gaat niet altijd zoals je gehoopt had dat het ging. Toch denk ik dat de wereld een stukje mooier wordt als meer mensen zich aan deze geboden zouden houden. Afgezien van of je nou wel of niet in God gelooft. Maar dat is mijn mening natuurlijk ;).

 

Zo gek zijn die tien geboden niet he?! Gegeven door God en niet alleen voor christenen, maar voor iedereen. Lukt het jou om je aan (het grootste deel van) deze geboden te houden? Of zou je er meer aan willen werken? Ik ben benieuwd!

 

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Prev Post

Nieuwe blogonderwerpen: gastbloggers gezocht!

11 juni 2021